Rasmus Sylvén – Certifierad stålbyggnadskonstruktör som brinner för sitt arbete

9 juli 2021

Rasmus Sylvén började på VBK 2007 och har sedan dess fått många tillfällen att växa och utvecklas. Certifieringen som stålbyggnadskonstruktör innebär bland annat att han är en av få som besitter spetskunskaper och färdigheter andra konstruktörer saknar. Stoltheten över sina projekt är stor – så pass att han till och med gifte sig på en av broarna i Gothia Towers som han varit med och konstruerat.

Hej Rasmus, vem är du och hur länge har du varit på VBK?

Jag har jobbat på VBK sedan 2007. Jag pluggade på Chalmers och sedan gick sedan till Skanska där jag jobbade som arbetsledare i två år innan jag började på VBK. Jag älskar skidor och snowboard och gjorde en säsong i alperna under mitt sabbatsår från Chalmers. Nu på sommaren brukar jag segla och ta hand om båten och träffa vänner, jag gillar verkligen havet.

Vad gillar du bäst med att jobba på VBK?

Det jag gillar bäst är variationen! Jag får arbeta med så många olika slags projekt, allt ifrån förråd till att arbeta med Nordens högsta byggnad Karlatornet. Sedan jag startade här har jag haft många olika roller och utvecklats oerhört mycket. I början arbetade jag som beräkningsingenjör och efter några år gick jag in i rollen som handläggare.  Därmed fick jag mer kontakt med våra kunder. På VBK får man chansen att växa in i en roll och sedan utvecklas därifrån.

Du är certifierad stålbyggnadskonstruktör – vad innebär det?

Efter en komplicerad utbildning av SBI med ett antal dagar uppe i Stockholm som avslutades med en tentamen får man sitt certifikat. Utbildningen strävar efter att säkerställa kunskaper och färdigheter hos konstruktörer i avvaktan på att Sverige inför ett eventuellt certifieringskrav. Kravet finns i vissa länder. Det finns en lista över SBI-certifierade stålkonstruktörer på deras hemsida och vi är faktiskt inte så många.

Hur kan vi bättre hjälpa våra kunder genom att ha kompetensen hos oss?

Framförallt kan vi visa upp att vi har en dokumenterad kompetens och besitter spetskompetens och detaljkunskap inom stålkonstruktion. Vi som är certifierade har en djupare kunskap och en lite bredare och starkare kompetens.

I vilket skede kontaktar man dig som stålkonstruktör?

Det kan variera. Just på grund av utbildningen och certifieringen får jag ganska ofta frågor mitt i olika projekt där kunden behöver verifiera om de gjort rätt. Då kan man nyttja sin specialkompetens och endast vara en del av projektet en kortare tid för att titta på detaljer. Sådana jobb blir det ganska mycket av. Det är ju en trygghet för våra kunder att vi kan medverka, inte bara i de projekt vi arbetar i utan även hjälpa till med spetskompetens i andra projekt som kunden har så att det blir optimalt dimensionerat. Det kan spara kunden mycket pengar med rätt val av material och att man gör en ”smart” lösning. Jag stöttar ofta i projekt där jag inte medverkar. Kompetensen som finns på företaget nyttjas där den behövs.

Har du gjort något speciellt projekt där du har använt din kompetens/gjort något annorlunda? Under kursen arbetade vi en hel del med Traversbalkar, den kompetensen har jag använt vid kontroller på tillexempel Volvo. På Karlatornet är det mycket svetts och tjocka konstruktioner och där har jag också haft god användning av min specialkompetens.

Vad är de största utmaningarna med jobbet och vad trivs du bäst med?

De största utmaningarna är nog främst när ritningar inte stämmer överens med befintlig byggnad. En sådan utmaning kan vara något man upptäcker först när man börjar bygga, till exempel att det inte finns några grundbalkar under plattan- då ser helt plötsligt situationen ut på ett annat sätt än vad man trott och man har ritat efter något som inte stämmer. Även att hitta gamla ritningar kan vara en utmaning – särskilt om de inte finns på stadsbyggnadskontoret.

Det jag tycker mest om är bredden i mitt arbete. Det är väldigt roligt att vara ute i verkligenheten och arbeta och inte bara sitta på kontoret. Man måste som en bra konstruktör vara ute och se hur resultatet av det man ritar blir. Det är andra saker än bara ritningen man måste ta hänsyn till. Roligast är när man får konstruera något som lever vidare, något man kan vara stolt över och gå och titta på med familjen. Jag var med på konstruktionen av broarna vid Gothia Towers, ett jätteroligt projekt.  Det var kul sedan när man kunde ta familjen dit. Jag och min fru gifte oss faktiskt på en av de broarna så det projektet och den upplevelsen betyder ju väldigt mycket såklart.